וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד האפל של האינטרנט: כך תגנו על הילדים מפני סכנות הרשת

וואלה! NEWS בשיתוף yes

8.11.2016 / 10:15

רשת האינטרנט מלאה במשחקים חינוכיים ותכנים שמעשירים את הילדים, אך כשם שהורים משגיחים על חיי ילדיהם בחוף הים או בכביש, כך עליהם למנוע מהם פגיעה נפשית או פיזית בעקבות הגלישה ברשת

תלמיד משתמש בטאבלט בשיעור. ShutterStock
כיום הילדים מוקפים מכל עבר בטכנולוגיה ובמידע/ShutterStock

הילדים של היום גדלים אל תוך עולם שונה מזה שהוריהם הכירו בגילם. מהפכת המידע גורמת לכך שהם מוקפים בטכנולוגיה במשך כל שעות היממה, והעולם הווירטואלי תופס חלק נכבד מחייהם. סקר מ-2014 הראה שבני נוער בישראל בגילים 11 עד 15 מובילים את הדירוגים הבינלאומיים בצפייה בטלוויזיה ובשימוש במחשב, כש-31% מהם מבלים כארבע שעות ויותר מול מחשב מדי יום.

רשת האינטרנט מלאה במשחקים חינוכיים ותכנים שמעשירים את עולמם, אך גם מלאה בסכנות שעלולות לפגוע בילדים. שעות העבודה הארוכות ועיסוקי היומיום מונעים מהורים לעקוב מקרוב אחר גלישת הילדים ברשת, ולא אחת הורים מתייחסים למחשב כאל שמרטף יעיל שנותן להם שעה של שקט כדי לעסוק בענייני הבית. אבל כשם שהורים משגיחים על חיי ילדיהם בחוף הים או בכביש, כך עליהם להגן עליהם מהסכנות ברשת.

ילדה מחשב - גודל סקר. ShutterStock
יש לדבר עם הילדים על כך שהרשת אינה שונה בהרבה מהרחוב/ShutterStock
על ההורה לשאוף לכך שהילד לא יגלוש שעות רבות באינטרנט, ושיעשה זאת בעיקר בשעות שבהן אחד ההורים בבית. דרך נוספת שמסייעת לעקוב אחרי הילדים היא להוציא את המחשב מהחדר ולהעבירו לאזור הסלון או במקום פתוח אחר

כדי למנוע מהילדים להיחשף לתכנים פורנוגרפיים או אלימים, על ההורים לנקוט מספר צעדים. ראשית, יש לדבר עם הילד על כך שהרשת אינה שונה בהרבה מהרחוב, וכשם שברחוב אסור לו לדבר עם זרים, למסור פרטים כגון כתובת ומספר טלפון או להסכים לקבל מתנות מאנשים שאינו מכיר, כך עליו לנהוג כשהוא גולש. חדרי שיחות יכולים להיות מקום נפלא להחלפת דעות ויצירת קשרים, אך הם גם המקום בו משחרים עבריינים לטרף, ועל ההורים להסביר זאת לילדים.

כדי לממש את האחריות ההורים, יש לעקוב אחר האתרים בהם הילדים גולשים, ולפקח על שעות הגלישה שלהם. הילד צריך להפנים שההורה סומך עליו, וההורה מצדו צריך לדבר עם הילד על הסכנות ולגרום לו להבין את דאגתו. ילדים מתבגרים יפרשו מעקב שכזה כחדירה לפרטיות, ולכן הורים צריכים לפרט מהן הסיבות לצעד זה. על ההורה לשאוף לכך שהילד לא יגלוש שעות רבות באינטרנט, ושיעשה זאת בעיקר בשעות שבהן אחד ההורים בבית. דרך נוספת שמסייעת לעקוב אחרי הילדים היא להוציא את המחשב מהחדר ולהעבירו לאזור הסלון או במקום פתוח אחר.

לעתים הורים לבני נוער מרגישים אבודים נוכח הידע והיכולות של ילדיהם במחשבים, אולם אסור להיכנע לפיגור הטכנולוגי. אפשר לבקש מספקית האינטרנט שירות של סינון אתרים, החוסם אתרים בעלי אופי מיני בוטה. ישנם הורים שמתקינים תוכנות מעקב במחשב ובודקים מדי פעם באיזה אתרים הילד גולש, אבל רצוי מאוד ליידע את הילד שהמחשב שלו נתון לפיקוח ולהסביר לו את הסיבות לכך.

חשיפה למידע או אתרים מסוימים ברשת עלול לגרום לילדים לפגיעה נפשית - משיימינג, דרך התמכרות למחשב ועד לסרטון שגורם להם לסיוטים בלילה - ואף לפגיעה פיזית, כאשר עבריינים עלולים, לדוגמה, לפתות אותם להיפגש פנים אל פנים. רצוי במקרים כאלה לערב מיד גורמים חינוכיים מקצועיים או את גורמי אכיפת החוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אבא סוגר את המחשב לילד מכור לאינטרנט. ShutterStock
אפשר לבקש מספקית האינטרנט שירות של סינון אתרים, החוסם אתרים בעלי אופי מיני בוטה/ShutterStock

ישנן לא מעט אינדיקציות לכך שהילד נמצא בסכנה או במצוקה כלשהי - אם נמצא על מחשבו חומר פורנוגרפי, אם הוא מקבל שיחות טלפון מאנשים שהוא וההורים אינם מכירים או משתמש במספר חשבונות מייל או אינטרנט. הורה שילדו גולש שעות רבות מול המחשב ומתבודד מהמשפחה צריך לראות בזה סימנים להתמכרות. יש להסביר לילד שקיים גם עולם מוחשי, לבדוק האם הוא מתקשה לקשור קשרים חברתיים בעולם האמיתי, ולסייע לו, לעתים באמצעות ייעוץ והכוונה מקצועיים, לשפר את ביטחונות העצמי ולחבר אותו לעולמות אחרים, פחות וירטואליים – לדוגמה על ידי שילובו בחוגים או בתנועת נוער.

הילדים רואים במחשבים, בטאבלטים ובסמארטפונים חלק בלתי נפרד מעולמם, ומחשיבים אותם ככלים שבעזרתו הם מתחזקים עולם מקביל של רשתות חברתיות, קבוצות חברים ואפליקציות פנאי ובידור. אסור להורים למנוע מהם לגדול בטבעיות אל תוך עידן המידע, אך כן עליהם לוודא שהטכנולוגיה גורמת לילדיהם לפרוח ולא לקמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully