וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורת המשחקים: הבילוי המנצח עם הילדים בחורף

וואלה! NEWS בשיתוף yes

7.11.2016 / 14:31

הימים הקצרים, הגשם והקור שבחוץ מאלצים אותנו להישאר עם הילדים בבית במשך שעות ארוכות. מה עושים? למשחקים משותפים יש חשיבות עצומה לקשר האינטימי בין הורה לילד, וזו דרך מצוינת לחנך אותם וליהנות איתם

אב ובנו משחקים במכוניות חשמליות. ShutterStock
הורה וילד המשחקים יחדיו חווים זמן של הנאה משותפת, אינטימיות ולמידה. אב ובנו משחקים יחד/ShutterStock

החורף מתקרב, החושך יורד מהר יותר, מזג האוויר מתקרר והילדים מבלים יותר זמן בבית. השהות הארוכה בבית גורמת לילדים להיות יותר זמן מול המסכים – מחשב, טלוויזיה או סמארטפון – ויכולה במידה מסוימת ליצור תחושה של "סיר לחץ" עקב שעמום או תחושת מיצוי, אך המצב לא חייב להיות כך. להורים יש יכולת להפוך את שעות הערב המוקדמות לזמן איכות עם הילדים, לזמן של הנאה משותפת, ליצירת רגעים ביום שכולם – הורים וילדים – מחכים להם.

ילדים אוהבים לשחק. זאת הדרך הכי מהנה מבחינת להכיר את העולם ולחקור אותו. הם זקוקים למשחק, בעיקר כשמדובר בילדים אשר עברו מגן הילדים לבית הספר וזמן המשחק שלהם ביום הצטמצם. משחק הוא גם למידה. בשעת משחק עם ההורה, ילדים לומדים איך להתנהל בחיים, ומתמודדים עם מקרים שאינם חווים בגן או בבית הספר. הילדים זקוקים לשעות משחק רבות - לעתים בלי מעורבות של הורים - כדי ללמוד מאותם משחקים.

אם משחקת עם בתה. ShutterStock
אפשר להטמיע בילדים ערכים רבים תוך כדי משחק/ShutterStock

משחקי קופסה, משחקי קובייה, קלפים ומשחקי דמיון הם דרך מצוינת להעביר זמן משותף בהנאה, ותוך כדי גם לנצלם כדי לחנך את הילדים. המשחק המשותף יחד עם האחים הוא זמן משפחה והוא חשוב, אך רצוי לפנות זמן לכל ילד בנפרד, כדי שיהיה זמן הורה-ילד המפתח את האינטימיות ביניהם.

עם ילדים בגיל הרך אפשר לשחק במשחקים פיזיים שיוציאו מהם קצת מרץ כמו גלגולים על השטיח, ריקוד משותף, מסלול מכשולים או חם-קר, ואפשר לנסות משחקים יצירתיים כגון פלסטלינה או ציור. עם ילדים גדולים יותר אפשר לשחק במשחקי קופסה, קלפים או משחקי חשיבה.

בני הנוער בישראל בגילאי 11-15 מובילים את הדירוגים הבינלאומיים בצפייה בטלוויזיה ובשימוש במחשב. כשליש מהם נמצאים מול המסכים יותר מארבע שעות ביום. מדובר בזמן רב, אבל לעתים, אם הילד מתעקש להכניס את ההורה אל תוך עולמו, ומבקש שישחק איתו במחשב או בטאבלט, אפשר לרצותו. כהורים, חשוב להכיר את משחקי המחשב שהילדים משחקים בהם, ומשחק משותף איתם מאפשר לנו להכיר את העולם שלהם, להבין מהן יכולותיהם ומה מעניין ומלהיב אותם.

למשחק בין ילד להורה יש יתרונות רבים. ראשית, הנאה משותפת. שנית, אפשר להטמיע בילדים ערכים רבים תוך כדי משחק. לדוגמה, סבלנות. הילד לומד לדעת שיש תור וכשההורה משחק עליו להמתין. הילד וההורה לומדים לשתף פעולה יחד. בהרכבת פאזל, לדוגמה, הילד לומד כיצד לתכנן מראש את הרכבתו, נוצר שיח על דרכי הפעולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ילד משחק בחיילים. ShutterStock
עבור ילדים בגיל הרך המשחקים הם דרך מצוינת עבורם ללמוד להבחין ברגשותיהם של אחרים/ShutterStock
בשעת משחק יש לילדים אפשרות לבטא את עצמם, לספר על תחושותיהם ולהביע את רגשותיהם. הילד מרגיש שהוא שולט במצבים שונים במשחק וזה מגביר את עצמאותו ומחזק את ביטחונו העצמי

כשילד בגיל הרך משחק, הוא לומד על העולם הפיזי באמצעות חקירה ותפעול של אביזרים וחומרים. הורה יכול להפוך פעולות בבית ל"משחק" ולדוגמה להכין יחד עם הילדים ארוחת ערב או עוגיות. בישול משותף מאפשר לילדים לחוש בהבדל בין חומרים שונים, הם לומדים להקשיב ולהציע רעיונות משלהם, הם רוכשים מיומנויות על ידי שימוש באביזרים שונים ומפתחים את המוטוריקה העדינה. לרוב התוצאה תהיה גם יעילה, גם מהנה וגם טעימה, כשהילדים לומדים תוך כדי הפעולה לעבוד בשיתוף פעולה, לשאת באחריות ולספק משוב עצמי בתום התהליך, כשהאוכל מונח על הצלחת.

במהלך משחק הילד בודק ובוחן את יכולותיו, רוכש ביטחון עצמי כשהוא מצליח, ולומד להשתפר במקרה של הפסד. בדרך כלל הורים אומרים לילדים איך להתנהג, מה ללבוש, מתי להתרחץ, ומעורבים בלא מעט פעולות שהילדים עושים בזמן המשותף. משחק עם הילדים משנה מעט את הכללים בבית, כשהילדים חווים צד אחר של ההורים, צד שבו ההורה הוא שותף או יריב בעולם הדמיוני שיוצר המשחק, ודמותו אינה רק מבוגרת וסמכותית.

בשעת משחק יש לילדים אפשרות לבטא את עצמם, לספר על תחושותיהם ולהביע את רגשותיהם. הילד מרגיש שהוא שולט במצבים שונים במשחק וזה מגביר את עצמאותו ומחזק את ביטחונו העצמי. התמודדות עם אתגרים שונים, פתרון בעיות והתגברות על קשיים תורמים להתפתחותו.

משחקים דוגמת מונופול, משחקי זיכרון, משחקי קובייה או משחקי הרכבה מפתחים אצל הילדים כישורים אינטלקטואליים דוגמת זיכרון, יכולת פתרון בעיות, פיתוח הדמיון וזריזות מחשבה. עבור ילדים בגיל הרך המשחקים הם דרך מצוינת עבורם ללמוד להבחין ברגשותיהם של אחרים.

החורף הישראלי מספק לא מעט ימים בהירים ויפים. אתם מתלוננים שהילדים יותר מדי זמן מול מסכי המחשב והטלוויזיה? צאו איתם החוצה. משחקי כדור וגינות שעשועים הם כר נרחב לפעילויות של הילד עם ההורה, או עם ילדים אחרים. אם מציעים לילד סוגים שונים של משחקים והוא מסרב, כדאי לשאול אותו מה הוא היה מעדיף ולשחק במשחק שמעניין אותו באותו רגע. אולי המשחק הזה פחות לרוחו של ההורה, אבל היכולת ליהנות יחד וללמוד על עולמו של הילד תורמים לחיזוק היחסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully