וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיתה א' – הנה זה (עוד רגע) בא

23.8.2016 / 10:13

על מה לדבר עם הילדים שעולים לכיתה א' כדי להכין אותם למסגרת החדשה ששונה מאוד מהגן בו ביקרו עד עכשיו

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן/ShutterStock

את ההתרגשות של העלייה לכיתה א' אף אחד לא יכול לקחת מאתנו. זה תמיד מרגש מחדש בין אם זה קורה לנו, לילדים שלנו או לנכדים שלנו. כיתה א' היא שער לתקופת חיים משמעותית בה הפעוט הופך לילד ומתחיל מסלול חיים חדש של למידה והתפתחות. אבל מעבר לריגושים, לכיף של לקנות ילקוט וקלמר ולמלא אותו בעפרונות צבעוניים – כדאי גם לדבר עם הילדים על מה שהם צפויים לעבור בכיתה א'. עבורם, זה עולם חדש וכדאי לערוך להם היכרות עם הרגלים חדשים ולשוחח איתם על מושגים מעולם בית הספר היסודי, כמו אלה למשל.

צלצול – בניגוד לגן, שם אולי לגננת יש פעמון ידני, בבית הספר צלצול ופעמון זה משהו אחר וכדאי לדבר על כך עם התלמידים הצעירים. חשוב להדגיש שהצלצול מסמל התחלת שיעור וסוף שיעור ולהסביר לילד מה הוא בעצם מסמן עבורו באופן אישי (כניסה לכיתה, ארגון הציוד, ישיבה ליד השולחן; ובסוף השיעור – אריזת הציוד, אכילה ויציאה החוצה למשחק – עד הצלצול הבא). אם אתם מכירים את סגנון הצלצול בבית הספר בו יתחיל ילדכם ללמוד (כי אתם גרים ליד או דרך אחים גדולים) כדאי לספר לילד איך הצלצול בבית הספר שלו נשמע, כדי שיתרגל לרעיון ויידע למה לצפות.

מקום קבוע וישיבה ליד שולחן – הסבירו לתלמיד/ה הפרטי/ת שלכם שבניגוד לגן בו נכנסים ומשחקים, יושבים סביב שולחנות קטנים ליצירה או לפעילות או במעגל לצורך מפגש – בבית הספר לכל אחד יש כיסא עליו הוא יושב בכל שיעור בסמוך לשולחן. הסבירו לילדכם שביום הראשון הוא יוכל לשבת ליד מי שהוא ירצה ואחר כך ייתכן שהמורה תחליף מקומות ותחליט עבורו מה יהיה המקום הקבוע שלו. בגן המקומות הם לא קבועים ואין הרבה חשיבות למקום בו יושבים, אבל בבית הספר זה משתנה וחשוב לתאם ציפיות בנושא. זו גם הזדמנות טובה להזכיר את תפקיד המורה ולהסביר שבבית הספר הפעילות לא גמישה כמו בגן.

מחברות וספרים – מי שמע על זה בגן? מקסימום ספר קריאה ודפי עבודה. דברו עם הילדים על כך שיש להם מחברות אישיות, ספרים וחוברות בהם כותבים ומעיינים. ספרו להם מה כותבים במחברת ואם כותבים או לא בחוברת והדגישו שכך דברים מתנהלים בבית ספר. עזרו להם לארוז את התיק לא רק ביום / השבוע / בחודש הראשון ללימודים, גם מעבר לפי הצורך, וחנכו אותם לשמירה על שלמות הספרים והמחברות, לסדר ולניקיון.

מורה – חשוב לעמוד על ההבדלים בין מורה לגננת ולהסביר במה הם שונים. דברו על נושאים כמו השוני בין מפגש לשיעור ועל כך שמורים מדברים במהלך השיעור, משתפים את הכיתה ואפשר להגיב לדברים בהצבעה.

הפסקה – הסבירו לילד שבבית הספר מועדי ההפסקות הם קבועים ומסומנים על ידי צלצול. זיכרו שבגן אין בדיוק הפסקות ולכן כדאי לעמוד על טיבו של המושג הזה בהתאם לבית הספר בו רשום ילדיכם.

היכרות עם מושגים בחשבון ובשפה עברית – דברו עם הילדים על הדברים שהם צפויים ללמוד בכיתה א'. הם כבר שמעו עליהם מגן חובה כהכנה לכיתה א', וכדאי להזכיר ולהרחיב (מבלי להגזים). ספרו להם שהם ילמדו קרוא וכתוב ואל תשכחו לציין כמה זה מרגש לדעת את הדברים האלה. שתפו אותם בכך שהם ילמדו גם על עולם המספרים, ילמדו לכתוב מספרים ואפילו יפתרו בקרוב תרגילי חשבון.


כאן תוכלו להכיר להם בדרך חווייתית את עולם המספרים: גאון בחשבון - "יורם בממלכת המספרים "

  • עוד באותו נושא:
  • כיתה א'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully