וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניקיון והיגיינה – חלק מרכזי בחיי היום יום של פעוטות

וואלה! NEWS בשיתוף yes

8.8.2016 / 9:20

אמנם לא כדאי לשמור על סטריליות מוחלטת אבל חינוך והקניית הרגלי ניקיון והיגיינה כבר מגיל צעיר יעזרו לילד ללמוד לטפל בעצמו ובגופו

אילוסטרציה. ShutterStock
לבקר אצל רופא שיניים כבר בגיל שנה/ShutterStock

את הקטנים שלנו אנחנו מלמדים כבר מגיל צעיר הרגלים של שגרה. שינה וקימה, אכילה ובין לבין גם הרגלי סדר וניקיון, משום ששמירה על היגיינה היא חלק מרכזי בחיי היום יום שלנו. מעבר להשגת המטרה (ניקיון) זו גם הזדמנות טובה לחנך לעצמאות וללמד פעוטות מדוע חשוב לדאוג לעצמם ולגופם ואיך עושים את זה.

שטיפת ידיים – מרגע שתינוק מתחיל לאכול מוצקים ובטח בשלב 'אוכל האצבעות' כדאי להתחיל לשטוף את ידיו לפני כל ארוחה. גם אחרי שהם מפסיקים לזחול - כלומר להלך על כפות ידיהם ולאסוף עליהן כל לכלוך אפשרי – כדאי להכניס לשגרה שלפני כל ארוחה שוטפים ידיים. ההרגל הזה גם חזק מאוד בפעוטונים ובגנים וכמובן שכדאי להנהיג אותו גם בבית. בהתחלה אתם תצטרכו להיות היזמים והמתזכרים, אבל מהר מאוד זה יהפוך להרגל קבוע שהם יפנימו וייזמו לבד. ידיים, מים וסבון ורק אז לשולחן. כמובן שאת נושא שטיפת הידיים צריך גם להכניס כהרגל חיוני וקבוע אחרי שעושים פיפי וקקי.

צחצוח שיניים – השמירה על בריאות הפה והשיניים חשובה ממש מבקיעת השן הראשונה ויש לה השפעה על מצב הפה העתידי, על התפתחות עששת ועל בריאות השיניים. כדאי להקפיד על צחצוח שיניים מהשיניים הראשונות וגם לראות רופא שיניים בפעם הראשונה בגיל שנה. לתינוקות ופעוטות יש מברשות שיניים מותאמות וגם משחות שיניים ייעודיות שרמת הפלואוריד בהן נמוכה. הקפידו לרכוש מברשת ומשחה המותאמת לגיל הילד ולהכניס לשגרה צחצוח של פעמיים ביום. בבוקר (עדיף אחרי הארוחה( ובערב (אחרי הארוחה ולפני שהולכים לישון). הסבירו לילדים את חשיבות הצחצוח, ספרו להם על האוכל ועל הלכלוכים שמצטברים בין השיניים ועל כל מי שאוהב את השיניים ורוצה לבנות בהן בית או לערוך מסיבה בפה. הסיפורים הציוריים עוזרים לילדים להבין מדוע חשוב להקפיד על צחצוח. תנו לילדים לצחצח לבד (בהתחלה הטמעת ההרגל יותר חשובה מאיכות הצחצוח) ובהמשך תנו להם לצחצח עצמאית ואז נקטו בשיטת 'קודם אתה ואז אני' והשלימו את הצחצוח כדי שהוא יהיה יעיל ויעשה את העבודה.

רחצה – בגיל הרך במיוחד בימים חמים ועמוסי פעילות מתבקש לרחוץ את הילדים מדי יום. הרחצה ושמירה על ניקיון הגוף היא חשובה וגם נותנת תחושה טובה של רעננות, התחדשות, מסגרת לסדר יום ותחושת ניקיון והכנה לפני השינה. למדו את הילדים שלכם להסתבן לבד ולחפוף את ראשם באופן המותאם לגילם. גם כאן אפשר לתת להם קודם לבד ואז להשלים בעצמכם. למדו אותם לנקות אזורים חשובים כמו איברים אינטימיים, כפות רגליים, בית שחי, מאחורי האוזניים והפנים.

היגיינה בשירותים – כל עוד הם מסתובבים עם חיתולים ההחלפה והניקיון הם עלינו. מרגע שעוברים לתחתונים, גם אם אנחנו אלה שמנגבים להם, אנחנו צריכים ללמד אותם איך מורידים ולובשים תחתונים, איך יושבים בבית השימוש (או על הסיר או על הישבנון) ולהסביר מדוע חשוב לא לגעת בידיים חשופות בצרכים ובאיברים הפרטיים, להשתמש בנייר ולשוטף ידיים אחרי כל ביקור בשירותים. בהחלט אפשר לדבר מגיל צעיר על חיידקים, וירוסים ולכלוך – יצורים קטנים שלא רואים בעיניים, אבל הם קיימים ויכולים לגרום לנו להיות חולים אם לא נשטוף ידיים (ואז נכניס אותן לפה או ניגע באוכל).

לכלוך זה מחסן?

כנראה שכן, לפחות במידה מסוימת, אבל זה לא מבטל את הצורך לשמור על היגיינה בסיסית בצורה המתקבלת על הדעת. הרעיון הוא לא לחתור לסטירליות ולהפוך את עניין הניקיון לדת, אבל להקפיד על היגיינה בצמתים של אוכל, שירותים, אחרי משחק מלכלך וכדומה. מן הסתם תינוקות מגיל כמה חודשים מכניסים ידיים לפה אחרי שהם נוגעים בסביבה שלהם וגם אם בהתחלה היא מתנהלת בייחוד על מזרון פעילות, מרגע שהם מתחילים להיות ניידים הם בעצם אוספים בידיהם הקטנות כל לכלוך אפשרי על הרצפה, בגן המשחקים, בפעוטון ובחוץ – ומכניסים ידיים לפה. אמנם אפשר לחטוף מזה מחלות, אבל זה בהחלט מקנה עמידות וחוסן בפני גורמים מזיקים ולכן חשוב לא להיות היסטריים על ניקיון ולהפעיל שיקול דעת והיגיון בריאים.

  • עוד באותו נושא:
  • היגיינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully