וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורים ולא חוגגים: מה לעשות כשהילד מסרב להתחפש

15.3.2016 / 9:17

במשך שבועות הוא לא הפסיק להתלהב מתחפושת ומדד אותה בציפייה עשרות פעמים, אבל רגע לפני היציאה לגן בבוקר, הוא פתאום לא מוכן ללבוש אותה. איך מגיבים כהורים ומה כדאי לעשות?

ילד כועס. ShutterStock
אל תכעסו על הילד שלא רוצה להתחפש/ShutterStock

פורים נחשב לאחד החגים האהובים על ילדים, אם לא האהוב מכולם. ההכנות אליו בגן ובבית מתחילות שבועות לפני (עבור ילדים זה נראה כמו נצח) וההתרגשות לקראת חגיגת פורים בגן מתעצמת מיום ליום.

ואז הוא מגיע. היום הזה שמחכים לו והולכים מחופשים לגן. קמים בבוקר בהתרגשות (גם הורים וגם ילדים), מתארגנים, לובשים את התחפושת הנכספת, מוסיפים את האביזרים, מתאפרים, לא שוכחים להצטלם צילום מסורתי ויוצאים לגן.

לפעמים הדברים אכן זורמים ככה, אבל, לעיתים רצף אירועי בוקר פורים לא ממש מתרחש כמו בתיאור שבמשפט האחרון. עם פעוטות קורה הרבה פעמים שההתרגשות והציפייה מציפות אותם ואז הם מסרבים לשתף פעולה, לא רוצים ללבוש את התחפושת שכל כך חלמו עליה ונגררים לבכי ולתסכול, ואנחנו ההורים אחריהם.

התגובה המיידית שלנו, לפחות בלב פנימה, היא אכזבה רבתי. כיצד ייתכן שאחרי שהשקענו בתחפושת שנבחרה, הסתובבנו בין חנויות, הזמנו בטלפון, התרוצצנו מסניף לסניף או ישבנו והרכבנו, הדבקנו, תפרנו, השאלנו, השקענו – פתאום הם לא מוכנים לשתף פעולה. הם מסרבים להתחפש. על ההרגשה החמוצה הזו מתווספים גם מתח ולחץ של התארגנות בוקר מורכבת במיוחד, וברוב המשפחות גם אחים נוספים שצריך לארגן, לאפר ולהלביש.

עכשיו קחו נשימה עמוקה

צריך לזכור שלמרות ההשקעה, האכזבה והשיבוש בהתארגנות - זה רק פורים. אמנם אתם לחוצים כבר לצלם את הילדים המקסימים שלכם ולהשוויץ ברשתות החברתיות – אבל לא מומלץ להיכנע למתחים שהבוקר הזה מוליד. אל תכעסו על הילד שלא רוצה להתחפש, אל תשדרו אכזבה, אל תכריחו אותו ונסו לא להתרגש מכך שדווקא היום לא בא לו.

ילדה מחופשת בוכה. ShutterStock
לרוב הם מתרצים בגן הילדים רגע אחרי שהם רואים את חבריהם מחופשים ורוצים גם/ShutterStock

איך כדאי להגיב?

גלו אמפטיה – נסו להבין את רגשותיו של הילד כי בדרך כלל הסירוב להתחפש (אם לפני כן לא הייתה בעיה עם כך) מופיע על רקע הצפת יתר ועומס רגשי. אל תגידו דברים כמו: "אם לא תתחפש לא יהיה לך כיף" ואל תלחיצו יותר עם משפטים כמו: "אתה חייב להתחפש עכשיו כי אנחנו באיחור".

נסו לשקף לו את רגשותיו ולהביע הזדהות "אני רואה שאתה כועס ולא מתחשק לך להתחפש. אני יכולה להבין אותך. זה בסדר". ההזדהות וההבנה יגרמו לילד להרגיש טוב יותר לגבי רגשותיו וכך הוא יוכל להירגע ואולי אף לשנות את דעתו.

הציעו רעיונות חלופיים – אם לא הצלחתם לשכנע את הילד ללבוש את התחפושת (בטוב, תוך דגש על כך שהתחפושת תעצים אותו, יהיה לו כיף עם החברים המחופשים והגננת), חזקו את בחירתו לא להתחפש והציעו לקחת את התחפושת בשקית לגן במקרה שיתחרט.

לרוב הם מתרצים בגן הילדים רגע אחרי שהם רואים את חבריהם מחופשים ורוצים גם. אפשרות נוספת היא להציע ללבוש רק חלק מהתחפושת – מכנסיים, חצאית, גלימה, שרביט, כתר - לפעמים זה יכול לעבוד.

קחו לכם רגע להבין מאיפה מגיע הסירוב – פורים עם כל הכיף הוא גם חג טעון. לכל אחד מאיתנו יש זיכרונות ילדות מפורים ולפעמים הם לוו בחוויה לא נעימה, דמות מחופשת שהפחידה, עולם מוכר שהשתנה והפך מאיים ותחושה של מתח לקראת החג. בעל כורחנו אנו מעבירים את התחושות האלה לילדים שלנו וזה משפיע עליהם. עשו מאמץ להפריד בין הדברים ולמרות אופיו העמוס של הבוקר שדרו נינוחות ורוגע.

תחפושת זה לא רק לפורים – ארגנו בחדר המשחקים ארגז תחפושות בו יהיו תחפושות כל השנה כולל אלה של פורים שיתווספו אליו. ילדים אוהבים מאוד להתחפש והתחפושות תורמות למשחק סוציו-דרמטי (משחקי דמיון) שחשוב להתפתחות ומסב הנאה רבה לפעוטות. כך גם התחפושת שסורבה ביום עצמו תוכל להילבש ולרגש במהלך כל השנה.

לתכנים נוספים היכנסו עכשיו לקטגוריית - yes עם מי לגדול ב-yesVOD

וואלה! NEWS בשיתוף yes

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully