וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לך תסביר: איך מעודדים סקרנות בקרב ילדים?

5.9.2016 / 9:08

ילדים חווים את העולם בעיניים טריות וסקרנותם מפורסמת. אבל סקרנות היא תכונה שיש לפתח ולעודד - כך תעשו זאת

לפעמים זה עולה על העצבים, אבל דווקא אז צריך להעריך את זה יותר. סקרנות טבעית של ילדים שכמעט כל דבר בעולם נחשף בפניהם בפעם הראשונה, מזכירה לנו המבוגרים שאיננו לבד בעולם הזה ויותר מכך, שהגיע הזמן להיזכר שוב בדברים שכבר שכחנו וכעת ניתנה לנו ההזדמנות לחוותם מחדש דרך עיניים משתאות.

אלא שבניגוד למה שנהוג לחשוב, סקרנות איננה תכונה מולדת. היא נרכשת ככל שעובר הזמן והיקפה משתנה מילד לילד. מיותר לציין שילדים סקרנים ששואלים יותר שאלות ומנסים להבין את העולם בדרכם שלהם יבטיחו חיי חברה משופרים, תומכים וחומלים. השאלה כעת, היא רק איך מעודדים את הסקרנות אצל ילדים?

לפני הכל, דוגמה אישית – עבורנו המבוגרים מכונית שנוסעת בכביש היא דבר מובן מאליו, כמו גם ברז זורם או טלוויזיה מדברת, אבל עבור ילדים מדובר בשאלות הרות גורל. מוחם הקטן עדיין לא מסוגל לעבד את כל המידע שקולטות עיניהם וסימני השאלה צצים כלאחר יד.

אבל היי, בדיוק כאן נכנסת האחריות האישית שלנו, המבוגרים, לתווך להם את המציאות בצורה מובנת ככל האפשר. אל תזלזלו בשאלות, טיפשיות ככל שיהיו וכמובן, אל תצחקו מהן. ייחסו חשיבות לדברים הניבטים מעיניהם של ילדים ומצאו את המילים הנכונות.

בנו סיפור או שיר – ילדים מבינים וזוכרים מסרים בצורה טובה יותר אם מספרים להם סיפור. זאת לא חייבת להיות אגדה דמיונית אלא דרך נוספת להפעיל את עולם המושגים והדימויים שלהם. מידע על גשם יועבר בצורה נהירה יותר אם תתארו או תמחישו מים יורדים מן השמיים מאשר הסבר מטאורולוגי. תשובות על בעלי חיים ייקלטו טוב יותר אם תיקחו אותם לגן החיות ותספרו להם על סדר יומו של בעל החיים הנשאל.

ילד בטיפול. ShutterStock
ילדים מבינים וזוכרים מסרים בצורה טובה יותר אם מספרים להם סיפור/ShutterStock

הקפידו על רצף זמני – ילדים קטנים לא מבדלים בין זמנים שונים ומבחינתם, כל עולמם מתרחש בהווה. לכן, כדאי לוותר מראש על סיפורי היסטוריה ומדע בדיוני ולהתמקד בכל מה שהם יכולים לגעת, לשמוע או להריח. כדי לספר על סתיו לא צריך לתאר ירידה בטמפ', אלא פשוט לצאת מחוץ לבית ולראות עלי שלכת נופלים על הרצפה.

ספקו את היצר – הילד שלכם לא מפסיק לדבר על תפקידו של השוטר? קחו אותו לביקור בתחנת משטרה והפגישו אותו עם שוטרים. הילדה שלכם חולמת להיות שחקנית? נסו לארגן לה סיור אל מאחורי הקלעים של תיאטרון או אפילו הצגה במתנ"ס. ילדים זוכרים חוויות והוויות הרבה יותר מאשר מילים.

שדרו להם את זה – מסך הטלוויזיה הוא פרמטר חשוב להגברת הסקרנות. לא מעט תכניות ילדים מנסות להעביר את החוויה אבל רק מעטות מדברות באמת על הגברת יצר הסקרנות. אחת התכניות המדוברות ביותר שמחזיקה ברזומה נוסטלגי קשיח היא רחוב סומסום, ששכללה את העיסוק בסקרנות ילדים לידי אמנות ומספקת תשובות לשאלות שמתעוררות בכל הגילים.

וואלה! NEWS בשיתוף yes
  • עוד באותו נושא:
  • סקרנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully