וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי לעגל פינות: למה חשוב ללמד את הילדים צורות כבר בגיל צעיר?

16.8.2001 / 7:44

לא בכדי, מתמקדים גורמי החינוך לגיל הרך בהטמעה ולימוד של מערך הצורות והצבעים, הרבה לפני האותיות והמספרים או התארים וההפכים. כך תעשו את זה בבית

ילדים משחקים בגן. shutterstock, ShutterStock
חשוב כבר עתה ללמדם להביט בעצמים שונים/ShutterStock, shutterstock

במבט ראשון זה נראה די בנאלי ומשני, גם בעיניהם של הזאטוטים הקטנים אבל מדובר במיומנות חשובה מאין כמוה. למען האמת, חשיבותה גוברת ככל שמבינים שהכרת הצורות השונות נחוצה כל כך להבנת העולם מסביב. לא בכדי, מתמקדים גורמי החינוך לגיל הרך בהטמעה ולימוד של מערך הצורות והצבעים, הרבה לפני האותיות והמספרים או התארים וההפכים.

אם תחשבו על כך היטב תגלו שמדובר בשני יסודות בולטים מאוד שמסייעים למוחם של ילדים קטנטנים למיין ולארגן את מה שקולטות עיניהם. משם, הדרך למציאת ההגדרה הנכונה היא קצרה יחסית. אבל כמובן שאסור להסתפק במידת הסבלנות ותשומת הלב השבירה של הגננות או המורות במסגרות החינוכיות.

השאלה כעת, היא כיצד לעשות זאת בלי לאבד לצאת מהקווים (ולרדת מהפסים). הנה כמה המלצות.

זיהוי אובייקטים

ילדים שלומדים כבר בגיל צעיר למצוא נקודות דמיון יוכלו למצוא את אותם קווי דמיון גם בעת לימוד אותיות ומספרים. לכן, חשוב כבר עתה ללמדם להביט בעצמים שונים הנמצאים בבית ומחוצה לו ולמיינם לפי צורות, צבעים וגדלים.

נקבו בשם של צורה כלשהי ובקשו מהם להביא אליכם חפץ או פריט באותה צורה, או אפילו להצביע עליה. מעבר לכך שהפעולה הפשוטה הזאת תסייע לפעולת הזיהוי של הצורות היא תקשר אותן לשמות של הצורות בומחם של הקטנים.

גן ילדים. ShutterStock
הכרת הצורות השונות נחוצה כל כך להבנת העולם מסביב/ShutterStock

מידע חזותי

הכרה וזיהוי של הצורות השונות יסייע כבר בשלב מוקדם ליצירת חיבור עם הרגלים, מומלץ טובים. אין הורה שלא מכיר את ההתעקשות של ילדים על חטיף עגול על פני המשולש או על סוכריה מרובעת.

ההעדפה הזאת לא ממש מוסברת, אבל היא בהחלט נוטעת במוחם הרגל. לפיכך, הכינו את ארוחות היום החשובות בצורות השונות ואם זה אפשרי, הגישו בכלים משולשים, או מלבניים.

הבחנה ומיון

אחת המיומנויות הנדרשות כבר בגיל צעיר היא היכולת להבחין בצורה כלשהי המונחת בערימה הטרוגנית. פזרו אוסף חפצים על הרצפה (או שפשוט תיכנסו לחדר כשהם משחקים) ובקשו מהילדים להוציא מהערימה צורות שונות.

אם הם טועים, תנו להם הזדמנות נוספת בלי לגלות להם את התשובה הנכונה. המטרה היא ללמדם לר רק את הצורות השונות אלא גם להתמודד עם שגיאות.

תסמלו את זה

שליטה והכרת הצורות השונות מבטיחות גם זיהוי מוצלח של סימנים וסמלים. דרך נוספת ללמדם היא פשוט לאפשר להם לצייר אותן על דף, לא לפני שציירתם אותם בעצמכם ודיבררתם את המהלך בקול ברור. אחרי שהם יצלחו את המהלך הזה, הדרך לכתיבת מספרים ואותיות תהיה קצרה יותר.

סיוע מתוך הקופסא

לא מעט תכניות טלוויזיה וסדרות הופקו כדי ללמד קטנטנים להכיר את הצורות השונות, אבל בעוד כמעט כולן מלמדות על הדרך קשת רחבה של נושאים, תכנית אחת מתמקדת בהכרת הצורות.

"יורם החכם" – אביר הצורות, מעניקה היכרות ראשונית ראויה עם עם מושגים מעולם החשיבה הכמותית ובהכרת צורות הנדסיות פשוטות, פעולות חשבון, יותר ופחות, גדול קטן, יוצא דופן ועוד.

וואלה! NEWS בשיתוף yes

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully