וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותר ואסור בגיל הרך: איך לא תהפכו להורים-שוטרים?

7.6.2016 / 13:47

איך קובעים במשפחה ובבית מה אסור ומה מותר לפעוטות? איך לא הופכים לשוטר ואיך משלבים בין זכויות לחובות כבר מגיל צעיר. מחשבות על כללי התנהגות לקראת חג מתן תורה

ילד עצוב משחק עם צעצועים. ShutterStock
על המון דברים האיסור יהיה פחות אפקטיבי וגם ההקפדה עליו תהיה מתישה/ShutterStock

מעבר לשיבולים, ביכורים וגבינות - שבועות הוא גם חג מתן תורה בו קיבלו בני ישראל את לוחות הברית ובכך התחייבו למערכת של כללי עשה ואל תעשה שהתרבות היהודית (והתרבות כולה) מושתתת עליה.

הנושא של אסור ומותר, חוקים וכללים הוא מרכזי בכל מדינה, תרבות וקהילה והוא תנאי לקיומה של חברה מתפקדת ובריאה. בגרעין המשפחתי הנושא של אסור ומותר נכנס הביתה ברגע שהתינוק מתחיל לגלות סימנים של רצון עצמאי. אפילו תינוק ממש קטן שמושך לאמא בשרשרת, במשקפיים ובעגילים ועדיין אינו מבין מה הוא עושה – מגלה מהר מאוד שאלה דברים שעדיף לא לעשות.

כשתינוק מתחיל להושיט ידיים, למשוך, לדחוף אצבעות לכל מיני מקומות (כמו שקעי חשמל), להזיז ולהתנסות - הנושא של אסור ומותר עולה הילוך והוא משנה פניו בהתאם לגיל הילדים.

הרגע הזה בו הורים מתחילים לשמוע את עצמם אומרים יותר מדי פעמים ביום 'לא', ו'אסור' במגוון וריאציות חמודות יותר או פחות ( 'לא, לא, לא', יאאאא-סור')הוא הרגע בו כדאי לשבת עם עצמכם ועם בן הזוג ולשרטט תמונה יותר ברורה של איסורים במשפחה ובבית.

לבחור את המלחמות שלכם

אפשר לאסור על הרבה דברים, אבל מהר מאוד תראו שאם תגידו 'לא' על המון דברים האיסור יהיה פחות אפקטיבי וגם ההקפדה עליו תהיה מתישה. לכן כדאי לבחור את המלחמות שלכם עם הילדים ולבדוק טוב היכן אפשר להתגמש, על מה לא מוכנים לוותר והיכן אפשר לסגור עניין עם פתרונות אחרים.

בדרך כלל נושאי בטיחות הם הנושאים שלא מוותרים עליהם – זה אומר שלא תאפשרו לתינוק להתעסק עם מכשירי חשמל, שקעים ותקעים ולא תתנו לו לטפס למקומות גבוהים או לעשות דברים שמסכנים אותו. על דברים אחרים צריך לחשוב ובכל תא משפחתי הדברים עשויים לעבוד אחרת.

יש בתים שאסור בשום פנים ואופן לגעת ולשחק בספרים או בדיסקים של המבוגרים, באחרים אסור לטפס על השולחן בסלון או לקפוץ על המיטה של אמא ואבא ואילו יש משפחות שאלה דווקא דברים פחות חשובים ויש דווקא איסורים אחרים. כל משפחה והעקרונות שלה – רק צריך לבחור על מה מתעקשים. צריך לזכור שתינוקות ופעוטות הם סקרנים ואם אתם רוצים לתת להם מרחב חופשי וגם להגן על חפצים זה יהיה קשה.

עדיף למשל לסלק מהישג ידם דברים שאתם לא רוצים שהם ייגעו בהם וכך להפסיק להגיד 'לא' כל הזמן.

ילד עם סמארטפון. ShutterStock
בגיל הקטן יותר חשוב לבסס אצלם אחריות כלפי הדברים שלהם/ShutterStock

מרגע שמתחילים לדבר ולנהל שיחות הכללים הופכים לעקרונות שיש מאחוריהם הסבר ראציונלי שאותו כדאי לשתף איתם. הם יצורים תבוניים וכדאי לפנות לראש שלהם.

אגב, דרך החשיבה של הזאטוטים לפעמים מסייעת למבוגרים להבין אם באמת נכון מצדם להתעקש על כלל מסוים או שבעצם אפשר לעגל פינות. לפעמים קורה בדיוק הפוך והתהליך הופך לעוד דרך ללמוד על משהו שחשוב להגביל ולפני כן לא עלה בדעתנו.

חובות וזכויות – אחריות ועצמאות

בגילאי 2-5 פעוטות כבר יכולים לתרום הרבה בבית וחשוב להתחיל מגיל צעיר להסביר להם שבבית יש זכויות אבל גם חובות. אם יש אחים נוספים אפשר להציג את מעשיהם בתור דוגמה ולהופכם לדמות שמלמדת ומובילה.

חשוב שהילדים יהיו מעורבים בהתנהלות הבית ויתרמו לפי גילם. בגיל הקטן יותר חשוב לבסס אצלם אחריות כלפי הדברים שלהם: צעצועים, משחקים, נעליים ובגדים. חשוב ללמד אותם לאסוף את המשחקים בגמר המשחק (או בגמר היום או כלל אחר שעובד לכם במשפחה), לשים את הנעליים במקום מסוים ולשים בגדים מלוכלכים בסל הכביסה ולא לפזר בכל רחבי הבית.

הם יכולים להשתלב גם בעבודות הבית – למיין גרביים, לפנות מדיח, להשקות עציצים ועוד. כנגד החובות הם יקבלו גם זכויות – וגם אלה בהתאם לגילם.

לתכני yes עם מי לגדול היכנסו ל –yesVOD

וואלה! NEWS בשיתוף yes

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully