וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מי יודע? ללמוד מספרים בעזרת הגדת פסח

14.4.2016 / 8:55

על מנת לחשוף פעוטות בצורה חווייתית למספרים וכמויות – כדאי להשתמש במציאות היומיומית. לקראת פסח אפשר לרתום את ההגדה להיכרות עם עולם הספרות

אילוסטרציה. ShutterStock
לרתום אותה ואת סיפור יציאת מצרים להיכרות עם עולם המספרים/ShutterStock

כשמדברים על פעוטות, ילדים ולמידה המושג העכשווי הוא למידה חווייתית. הרעיון הוא הפנמת ערכים, מיומנויות וכישורי חיים לא על ידי שינון ולימוד מסורתי – אלא על ידי חוויה הקשורה למציאות סביב. המציאות יכולה להיות עונות השנה, הטבע המשתנה, אירועים שהילדים נחשפו אליהם וגם כמובן חגים.

מאחר שהגדת פסח כוללת הרבה מספרים (4 אחים, 4 קושיות, 4 כוסות, 10 מכות, אחד מי יודע) אפשר לרתום אותה ואת סיפור יציאת מצרים להיכרות עם עולם המספרים. הנה כמה רעיונות איך אפשר להשתמש בשירים ובסיפורים כדי לחשוף את הילדים לסיפורים דרך מספרים וספרות.

התאמה בין ספרות וכמות

בגנים רבים תלויים על הקירות ספרות וייצוג כמותי שלהן (למשל ציור של נקודות, והילדים צריכים להתאים בין הספרה לנקודות המצוירות המסמנות את הכמות). לקראת פסח אפשר לתת ללוח הזה נופך חגיגי ואקטואלי ולהשתמש, למשל, בשיר אחד מי יודע.

לצורך כך צריך לתלות ספרות מ-1 ועד 10 (זה בסדר להגיע רק עד הספרה 10 בגלל גיל הילדים, למרות שהשיר מסתיים ב- 13) ולצייר ציורים תואמים. חוץ מאחד אלוהינו שקצת מסובך לצייר (אבל אפשר למצוא פתרונות מעולם האמנות ולהיות יצירתיים מבלי לפגוע ברגשותיו של אף אחד), כל השאר די פשוט – 2 לוחות ברית, 3 אבות, 4 אימהות, 5 חומשי תורה , 6 סדרי משנה (אפשר להבדיל בין 5 ו-6 על ידי ציור של ספרים סגורים לעומת ספרים פתוחים), 7 ימי שבתא (לוחות שנה), 8 ימי מילה (תינוקות), 9 ירחי לידה (נשים בהיריון), 10 הדיברות (10 שורות על לוחות הברית).

כדי להפנים את המספרים כדאי גם לשיר את השיר עם הילדים וכך להכין אותם לשירה המשפחתית בסדר פסח.

אחד מי יודע בהתאמה אישית

בבית אפשר לחבר עם הילדים אחד מי יודע בהתאמה אישית לפי מספר האחים במשפחה, מספר החדרים בבית, מספר הקניידלך במרק, מספר האורחים שמרכיבים משקפיים ועוד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הקשר והדגשה

כשמתרגלים עם ילדי הגן את מה נשתנה ו-4 הקושיות אפשר להדגיש את הנושא של הספרה 4 ולעמוד על הקשר בין רביעיות נוספות בהגדה כמו 4 אחים ו-4 כוסות. אפשר לשאול את הילדים אילו עוד דברים בהגדה יש מהם ארבע וכך לעשות את ההקשר. אפשר לשחק מחבואים עם 4 כוסות, להחביא בבית ואז לספור יחד כמה כוסות נמצאו. זו גם תרגולת טובה לקראת חיפוש האפיקומן.

מצות. ShutterStock
לספור את החורים במצה. רעיון מאתגר/ShutterStock

המחזה

אפשר להמחיז עם הילדים את 4 הבנים לפי שאלות הקשורות לפסח שהם יכולים להתחבר אליהן. הקטע בהגדה מספר על האופן בו ניתן להתאים את סיפור יציאת מצרים לאופי ולהבנה של כל אדם. הרעיון מסתדר מצוין עם ילדים שיש להתאים את סיפור ההגדה לגילם. כדי להמחיז את זה שאינו יודע לשאול אפשר להתחפש לתינוק או לתינוקת שעדיין אינם מדברים ורק עושים קולות. אפשר לשחק בלקרוא את המחשבות של האח התינוק/ת.

עשר מכות מצרים

ניתן לתלות 10 כרטיסים של איורים המתארים את המכות ולשחק משחקים עם עשרת הקלפים. אפשר פשוט לספור את הקלפים וכך לתרגל עם פעוטות את מלאכת הספירה בהקשר לחג הפסח.

ניתן גם לשים את הקלפים בחישוקים או לצייר בגיר על המדרכה משחק בסגנון קלאס ואז לספור עם הילדים את החישוקים או הריבועים ולומר להם לאן לקפוץ. ניתן גם להוריד כל פעם "מכה" אחת ואז לשוב ולספור את הקלפים/ריבועים/חישוקים שנותרו.

לספור חורים במצה

וואלה! NEWS בשיתוף yes

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully