וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק "כיף"? כך תגרמו לילדים לשתף אתכם בחוויות היום

21.3.2016 / 9:42

כששואלים את הילדים איך היה היום בגן הם עונים "כיף", אבל המילה הזו אינה מספרת להורים דבר על החוויות שעברו בגן בלעדינו – אז איך מדובבים אותם לפרט יותר ולשתף אותנו בחוויות היום?

ילד ואמא משוחחים. שאטרסטוק, ShutterStock
הירידה לפרטים תעורר את הזיכרון של הילד/ShutterStock, שאטרסטוק

בכל בוקר כשאנו נפרדים מהילדים בכניסה לגן אנו שולחים אותם לשעות ארוכות של צבירת חוויות, לימוד דברים חדשים, הפנמת ערכים, התמודדות עם קשיים ומשחק עם חברים. כשאנו באים לאסוף אותם, מבחינתנו עבר עוד יום שגרתי בעבודה, אבל עבורם כל יום הוא אוסף של גילויים חדשים והרפתקאות. כל יום הוא נדבך משמעותי נוסף בעיצוב אישיותם.

זה רק טבעי שנרצה שהם ישתפו אותנו במה שעבר עליהם ושיספרו לנו חוויות, אבל ילדים בדרך כלל לא פוצחים בסיכום היום ולרוב מכבדים אותנו בתשובות לקוניות ובלתי אינפורמטיביות. אז איך בכל זאת מחלצים מהם מידע נוסף?

אל תתנפלו עליהם בשאלות – חבקו ונשקו אותם, הראו להם כמה התגעגעתם ובררו מה שלומם באופן כללי – תנו להם להוביל את תחילת המפגש המשותף ונסו לקלוט בחיישנים ההוריים שלכם מה החוויה המשמעותית עבורם ברגע זה ולזרום איתה.

אל תתחילו בשאלה המתבקשת – אם תשאלו אותם "איך היה היום בגן?" התשובה שתקבלו היא "כיף". אם תשאלו על מה היה המפגש – בטח תזכו בתשובה בסגנון "אני לא יודע/לא זוכר". שאלות מסוג זה הן לא מתכון לקבלת תשובות מפורטות. כדאי דווקא להתחיל את השיחה במשפטים שמתארים פעילות מסוימת מהגן, הירידה לפרטים תדרבן את הילד לחשוף מידע נוסף. לדוגמה: "היום יום שני, היום של חוג התנועה, קפצתם בחישוקים כמו בשבוע שעבר או גלגלתם כדורים?" הירידה לפרטים תעורר את הזיכרון של הילד.

הסוד הוא שלא חייבים לדייק בפרטים ולסנכרן אותם במדויק עם ההתרחשות היומית, גם אם מעלים משהו שלא ממש קרה, זה יכול ליצור פתח לשיתוף. אפשר גם לומר דברים בהומור, להצחיק את הילדים ולהתחיל משם, למשל: "אני יודע מה עשית היום בגן! רכבתם על נמרים ועפתם לחורשה"!

אילוסטרציה. ShutterStock
להצחיק את הילדים ולהתחיל משם/ShutterStock

היעזרו במידע מהגננת – גננות נוהגות לעדכן את ההורים על הנושאים שהילדים למדים בגן ועל חוגים ופעילות מיוחדת. היעזרו במידע זה כדי לדעת מהם הדברים שהילד נחשף אליהם ואז שוחחו אתו על כך כשעמדת הפתיחה היא מקום של ידע על הנעשה בחייו.

פקחו עיניים ואספו מידע מהגן – אם טרם הספקתם לקרוא בעיון את המיילים או הווטסאפ של הגננת, הסתכלו סביב על קירות הגן (אילו יצירות תלויות עליהן?) ועל לוח המודעות כדי לדעת במה עסוקים עכשיו הילדים. הדברים שתקלטו הם תוכן טוב שתוכלו להיעזר בו כדי לעורר שיחה.

התחילו את השיחה בשיתוף חוויה שלכם – ייתכן שאם אתם תשתפו גם הם ירצו לשתף. ספרו להם על היום שעבר עליכם, תוך כדי הנגשת התוכן לגילם. לדוגמה: "היום נסעתי ברכבת לעבודה וזה הרגיש לי...", "היום פגשתי איש מעניין שסיפר לי סיפור מרתק על ארץ רחוקה, אולי גם אתה שמעת סיפור מעניין היום בגן?". אפשר גם לחשוף קשיים ודרכי התמודדות וללמד כך את הילד שכולנו לפעמים גם שמחים וגם עצובים אבל יש דרכים להתעודד ולהתגבר.

לתכני yes עם מי לגדול היכנסו ל –yesVOD

וואלה! NEWS בשיתוף yes

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully